دکتری تخصصی مشاوره، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
10.30473/jpsy.2023.69584.1048
چکیده
شرایط و محیط کاری کارگران به طور تدریجی باعث اختلالات جسمی و روانشناختی در آنان میشود که عدم آگاهی و مداخله به موقع و مفید میتواند پیامدهای ناگواری برای این قشر زحمتکش و خانوادههای آنان و کاهش سطح بهرهوری سازمانی به همراه داشته باشد؛ بنابراین مداخلاتی که ویژه این کارگران برای کاهش استرس شغلی باشد، نقش مهمی در ارتقای سلامت جسم و روان آنها ایفا میکند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر تدوین بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی و اعتبارسنجی آن میباشد. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی و جامعه پژوهش را کلیه شاغلینی که در بخشهای فنی شرکت تام کار در شهر اصفهان مشغول به خدمت بودند؛ تشکیل دادند. نمونهها از بین آنها جهت انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته بهصورت هدفمند انتخاب شدند که در نهایت حجم نمونه با 34 نفر به اشباع رسید و دادههای به دست آمده با روش تماتیک کلایزی تجزیه و تحلیل شد. از نتایج بخش کیفی 7 کد اصلی (اضطراب، افسردگی، هوش هیجانی پایین، راهبردهای مقابلهای ناکارآمد، مشکلات شناختی، ضعف مهارتهای اجتماعی و ضعف اعتقادات مذهبی) به دست آمد و بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی بر اساس این ابعاد تنظیم گردید که پایایی و روایی آن بر اساس تأیید متخصصان و ضریب توافق ارزیابها که 91/0 به دست آمد، تأیید گردید. با توجه به اینکه کارکنان بخش صنعت با استرس شغلی زیاد روبرو هستند، مشاوران و مدیران صنعتی میتوانند از بسته آموزشی تدوین شده برای مقابله با استرس شغلی و ارتقای سطح سلامت روانشناختی این افراد استفاده نمایند.
گرجی, سمیه. (1402). تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی: روش پدیدارشناسی. فصلنامه علمی روانشناسی کار, 2(2), 41-52. doi: 10.30473/jpsy.2023.69584.1048
MLA
سمیه گرجی. "تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی: روش پدیدارشناسی". فصلنامه علمی روانشناسی کار, 2, 2, 1402, 41-52. doi: 10.30473/jpsy.2023.69584.1048
HARVARD
گرجی, سمیه. (1402). 'تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی: روش پدیدارشناسی', فصلنامه علمی روانشناسی کار, 2(2), pp. 41-52. doi: 10.30473/jpsy.2023.69584.1048
VANCOUVER
گرجی, سمیه. تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی مقابله با استرس شغلی: روش پدیدارشناسی. فصلنامه علمی روانشناسی کار, 1402; 2(2): 41-52. doi: 10.30473/jpsy.2023.69584.1048