رابطه بین رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی، خشنودی شغلی و عملکرد انطباقی با توجه به نقش میانجی اعتماد سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

10.30473/jpsy.2024.69945.1049

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی، خشنودی شغلی و هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی، خشنودی از شغل و عملکرد انطباقی با توجه به نقش میانجی اعتماد سازمانی می‌باشد. این پژوهش ازنظرنوع، توصیفی و از نظر روش، یک پژوهش همبستگی می‌باشد و جامعه‌ی آماری آن شامل کارکنان شرکت آزمونه فولاد با تعداد 600 نفر می‌باشد که از میان آن‌ها تعداد 234 نفر، از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار های پژوهش شامل پرسشنامه های سبک رهبری خدمتگزار قلی پور (1388)، خشنودی از شغل اسمیت و همکاران (1969)، تعهد سازمانی آلن و مایر (1990)، عملکرد انطباقی چربنیر- ویرین (2012) و اعتماد سازمانی کاناواتاناچی و یو (2002) بود. با استفاده از روش معادلات ساختاری کواریانس محور از طریق نرم‌افزار Lisrel به بررسی روابط پرداخته شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین رهبری خدمتگزار با عملکرد انطباقی و بین رهبری خدمتگزار با اعتماد سازمانی ارتباط معنی‌داری وجود دارد. علاوه براین، نتایج تحلیل‌های میانجی نشان داد که اعتماد سازمانی، رابطه‌ی بین رهبری خدمتگزار با خشنودی از شغل، اعتماد سازمانی، رابطه‌ی بین رهبری خدمتگزار با عملکرد انطباقی را میانجی‌گری می‌کند. درعین‌حال بین رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی، رهبری خدمتگزار و خشنودی از شغل ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد.یافته‌های پژوهش حاضر نشان دهنده الزام به تغییر رویکرد مدیریتی سازمان ها به رویکرد های نوین در جهت تغییر نگرش و رفتار کارکنان است.

کلیدواژه‌ها