اثربخشی آموزش گروهی ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی و رضایت شغلی در کارکنان زن اداره بهزیستی شهرستان تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1- گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.30473/jpsy.2025.72380.1074

چکیده

اهمیت رضایت شغلی کارکنان در تمام سازمان‌ها در حال رشد است. هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی و رضایت شغلی کارکنان زن اداره بهزیستی شهرستان تبریز بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کارکنان زن اداره بهزیستی شهرستان تبریز و به صورت در دسترس 30 نفر (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌ها جایگزین شدند و به عنوان نمونه در تحقیق مشارکت کردند. پرسش‌نامه‌های بهزیستی روان‌شناختی ریف (2002) و رضایت شغلی اسمیت (1969) قبل و بعد از جلسات آموزشی به‌وسیله نمونه تکمیل گردید. جلسات مداخله‌ای آموزش گروهی ذهن‌آگاهی به مدت هشت جلسه و هر جلسه 2 ساعت برای گروه آزمایش اجرا گردید. نتیجه تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی بر افزایش بهزیستی روان‌شناختی (7819/29F (1,27)= و 05/0p˂) و همچنین افزایش رضایت شغلی (841/18 F (1,27)= و 05/0p˂)کارکنان در گروه آزمایش موثر بوده است. می‌توان نتیجه‌گیری کرد این پژوهش، اطلاعات ارزشمندی در مورد اثربخشی این روش آموزشی در بهبود بهزیستی روان‌شناختی و خشنودی شغلی کارکنان ارائه دهد. همچنین، یافته‌های این پژوهش می‌تواند به توسعه برنامه‌های آموزشی مؤثر برای ارتقای بهزیستی روان‌شناختی و رضایت شغلی در محیط‌های کاری مشابه کمک کند. در نهایت، این مطالعه می‌تواند زمینه‌ساز پژوهش‌های بیشتر در حوزه کاربرد تکنیک‌های ذهن‌آگاهی در محیط‌های شغلی باشد.

کلیدواژه‌ها