نقش هویت شغلی و اشتیاق کاری در رابطه بین رهبری تحول آفرین با عملکرد شغلی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 خیابان امام محمد باقر کوچه 5/3

2 هیات علمی دانشگاه

10.30473/jpsy.2025.74424.1090

چکیده

چکیده
رهبری تحول آفرین توسعه بهره وری و عملکرد شغلی را با تغییر افراد و سازمان‌ها با هدف بهبود سازمانی در نظر می‌گیرد. هدف اصلی این مطالعه بررسی نقش واسطه ای هویت شغلی و اشتیاق کاری در رابطه بین رهبری تحول آفرین و عملکرد شغلی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تعداد 1800 نفر بود. حجم نمونه باتوجه به جدول مورگان 318 نفر تعیین شد و به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه هویت شغلی چنی (1983)، پرسشنامه اشتیاق کاری سالواناوا و همکاران (2001)، پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو (۲۰۰۰) و پرسشنامه عملکرد شغلی هرسی و گلداسمیت (1981) بود. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و به کمک دو نرم افزار Spss24 و Pls انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیر اشتیاق کاری قادر است به عنوان متغیر میانجی در رابطه بین رهبری تحول آفرین با عملکرد شغلی نقش ایفا کند، در حالیکه هویت شغلی در رابطه بین رهبری تحول آفرین با عملکرد شغلی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نقش واسطه ای ایفا نمی‌کند. بین رهبری تحول‌آفرین و اشتیاق کاری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رابطه وجود دارد، پیشنهاد می‌شود کارگاه‌های آموزشی برای مدیران و سرپرستان بخش‌های مختلف به منظور ارتقای رهبری تحول‌آفرین برگزار شود.

کلیدواژه‌ها