مدل یابی روابط بین استرس شغلی ادراک شده، سرمایه روانشناختی، تاب آوری شغلی و سواد سلامت روان معلمان ابتدایی شهر شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران

2 گروه روانشناسی. دانشگاه پیام نور.تهران ایران

10.30473/jpsy.2025.74503.1091

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط بین استرس شغلی ادراک شده، سرمایه روانشناختی، تاب آوری شغلی و سواد سلامت روان معلمان ابتدایی شهر شیراز انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. نمونه ای مشتمل بر250 نفر از معلمان مقطع ابتدایی ناحیه دو شهر شیراز به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند که پرسشنامه های استرس شغلی(HSE)، سرمایه روانشناختی لوتاز(2007) ،تاب آوری شغلی مورگان لیون(2001)و سواد سلامت روان(HELIA)منتظری و همکاران(1393) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها پس از بررسی توزیع داده ها و معنی داری روابط ، مدل مفهومی تحقیق برازش داده شد و فرضیه های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای Amos24و Spss24 مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد که بین سواد سلامت و استرس شغلی در معلمان رابطه ای یافت نشد(118/0ß=، 128/0 (P=، اما بین تاب آوری و استرس شغلی (277/0ß=، 000/0(P= و سرمایه روانشناختی و استرس شغلی (299/0ß=، 000/0(P= رابطه منفی معناداری وجود داشت همچنین نتایج اثرات غیر مستقیم نشان داد که بین سواد سلامت با نقش واسطه ای تاب آوری و سرمایه روانشناختی بر استرس شغلی معلمان اثر غیر مستقیمی وجود داشت. بنابراین با توجه به روابط میان متغیرها و استرس شغلی، می توان مدل های درمانی مناسبی را در کاهش و درمان استرس شغلی در معلمان پیشنهاد داد.

کلیدواژه‌ها