شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های مسئولیت اجتماعی در مدیریت سرمایه انسانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازرگانی بین‌المللی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ایران.

10.30473/jpsy.2025.74141.1088

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین نقش مدیریت سرمایه انسانی در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی[1] سازمان‌ها، به صورت کیفی و با رویکرد داده‌‌بنیاد انجام شده است. روش نمونه‌‌گیری به صورت هدف‌مند و گلوله‌ برفی[2] بود و در مجموع ۱۲ نفر از خبرگان حوزه سرمایه انسانی و مسئولیت اجتماعی (شامل فعالان سازمانی، اساتید دانشگاه و پژوهشگران) از طریق مصاحبه نیمه ‌ساختاریافته مطالعه شدند. داده‌‌های جمع‌‌آوری‌شده با روش تحلیل تماتیک (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) تجزیه و تحلیل گردیدند که منجر به شناسایی ۵۹ کد باز، ۱۸ کد محوری و در نهایت ۶ کد انتخابی شد. مدل مفهومی ارائه ‌شده که بر اساس تحلیل دقیق داده‌های حاصل از مصاحبه‌‌های عمیق با خبرگان و متخصصان شکل گرفته، روابط پیچیده و چندوجهی میان عوامل تأثیرگذار بر مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های وظیفه‌ای سرمایه انسانی را در بستر سازمانی تبیین می‌کند.
اگر چه این پژوهش در یافته‌ها نشان می‌دهد که شرایط زمینه‌ای مانند ویژگی‌‌های مدیریتی و سیاست‌های کلی سرمایه انسانی، بستر فرهنگی و ساختاری را برای پیاده‌‌سازی مسئولیت اجتماعی فراهم می‌‌آورند. در مقابل، شرایط مداخله‌‌گر از جمله ملاحظات قانونی، ملاحظات سازمانی و ملاحظات فرهنگی جامعه، می‌توانند به عنوان کاتالیزور یا مانع در مسیر پیاده‌سازی این رویکرد عمل کنند.
این مدل می‌‌تواند به عنوان نقشه راهی شفاف برای مدیران سرمایه انسانی عمل کند و پیامدهای مثبت آن در ابعاد سازمانی و اجتماعی منعکس خواهد شد.
 
[1] Social Responsibility
[2] Snowball Smapling

کلیدواژه‌ها


صالحی امیری، سیدرضا (1387). ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت‌‌ها، تکمیل کننده و جایگزین سیاست‌ها و وظایف دولت. پژوهشکده تحقیقات استراتژیک شماره 21، 1-247
 
Alcaraz, J.M., Susaeta, L., Suarez, E., Colón, C., Gutiérrez-Martínez, I., Cunha, R., Leguizamón, F., Idrovo, S., Weisz, N., Correia, M.F. & Pin, J.R. (2017): The human resources management contribution to social responsibility and environmental sustainability: explorations from Ibero-America. The International Journal of Human Resource Management, DOI: 10.1080/09585192.2017.1350732.
Barrena-Martínez, J., López-Fernández, M., & Romero-Fernández, P. M. (2017). Socially Responsible Human Resource Policies and Practices: Academic and Professional Validation. European Research on Management and Business Economics, 23(1), 55-61.
Brockbank, W. (1999). If HR were really strategically proactive: Present and future directions in HR's contribution to competitive advantage. Human Resource Management, 38, 337-352.
Carroll, A.B., 1999. Corporate social responsibility: evolution of a definitional construct. Bus. Soc. 38 (3), 268–295. https://doi.org/10.1177/0007-65039903800303.
Cooke, F. L. & He, Q. (2010). "Corporate social responsibility and HRM in China: a study of textileand apparel enterprises. Asia Pacific Business Review", 16(3), 355- 376.
Fatma, M., Rahman, Z. (2014). Building a corporate identity using corporate social responsibility: a website-based study of Indian banks. Soc. Responsib. J. 10 (4), 591–601. https://doi.org/10.1108/SRJ-01-2013-0002.
Fatma, M., Khan, I., Rahman, Z., 2019. Striving for legitimacy through CSR: an exploration of employees responses in controversial industry sector. Soc. Responsib. J. 15 (7), 924–938. https://doi.org/10.1108/SRJ-07-2017-0116.
Ferrell, O.C., Harrison, D.E., Ferrell, L., Hair, J.F. (2019). Business ethics, corporate social responsibility, and brand attitudes: an exploratory study. J. Bus. Res. 95, 491–501. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.039.
Freeman, R.E., 1984. Strategic Management: A Stakeholder Approach. Pitman Publishing, Marshfield, MA.
Freudenreich, B., Lüdeke-Freund, F., Schaltegger, S.A., 2020. Stakeholder theory perspective on business models: value creation for sustainability. J Bus. Ethics 166, 3–18. https://doi.org/10.1007/s10551-019-04112-z.
Gond, J. P., Igalens, J., Swaen, V., & El Akremi, A. (2011). The Human Resources Contribution to Responsible Leadership: An Exploration of The CSR– HR Interface. In Responsible Leadership (115-132). Springer, Dordrecht.
Hatami, S., Seyed Naghavi, M.A., Alvani, S.M., Hoseinpour, D. (2019). Human Resource Management Social Responsibilities: A Meta Synthesis Approach. Journal of Public Administration Perspective, 10(3), 45-65.
H¨orisch, J., Freeman, R.E., Schaltegger, S., 2014. Applying stakeholder theory in sustainability management: links, similarities, dissimilarities, and a conceptual framework. Organ. Environ. 27 (4), 328–346. https://doi.org/10.1177/ 1086026614535786.
Lawler, E. E., & Mohrman, S. A. (2000a). Beyond the visions: What makes HR effective? Human Resource Planning, 23(4), 10-20.
Lawler, E. E., & Mohrman, S. A. (2003). HR as a strategic partner: What does it take to make it happen? CEO, 23(4), 10-20.
Newman, A., Miao, Q., Hofman, P. S. & Zhu, C. J. (2016). "The impact of socially responsible human resource management on employees' organizational citizenship behaviour: the mediating role of organizational identification". The International Journal of Human Resource Management, 27(4), 440-455.
Nie, D., Lämsä, A. M., & Pučėtaitė, R. (2018). Effects of responsible human resource management practices on female employees’ turnover intentions. Business Ethics: A European Review, 27(1), 29-41.
Obrad, C. & Gherheș, V. (2018). "A Human Resources Perspective on Responsible Corporate Behavior. Case Study: The Multinational Companies in Western Romania". Sustainability, 10(3), 726-740.
Silva, S., Nuzum, A., Schaltegger, S., 2019. Stakeholder expectations on sustainability performance measurement and assessment. A systematic literature review. J. Clean. Prod. 217 (20), 204–215. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.01.203.
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA, Sage.
Turner. M. R., McIntosh. T., Reid, S. W. & Buckley. M. R. (2018). "Corporate implementation of socially controversial CSR initiatives: implications for human resource management". Human Resource Management Review. 29(1). 125-136.
Ulmer, R.R., Sellnow, T.L., 2000. Consistent questions of ambiguity in organizational crisis communication: jack in the Box as a case study. J. Bus. Ethics 25, 143–155. https://doi.org/10.1023/A:1006183805499.
Ulrich, D. (1997). Human Resources Champions. Boston: Harvard Business School Press. https://www.investopedia.com/terms/c/corp-social-responsibility.asp