تحلیل تأثیر نقش بازی‌وارسازی بر پیامدهای روانشناختی و رفتاری اساتید مورد مطالعه: سامانه LMS دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد، مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30473/jpsy.2023.65300.1017

چکیده

هدف از این پژوهش، تحلیل تأثیر نقش بازی‌وارسازی بر پیامدهای روانشناختی و رفتاری است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل (136نفر) از اساتید دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه بود، که با جدول مورگان و طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده 100 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسش‌‏نامه‏ استاندارد بود. روایی و پایایی پرسش‌‏نامه‏ها حاکی از آن بودند که ابزارهای اندازه‏گیری از روایی و پایایی خوبی برخوردارند. نتایج فرضیه‌ها، نشان داد که بازی‌وارسازی بر پیامدهای روانشناختی و رفتاری به ترتیب تأثیر قوی، مستقیم و معنی‌دار، تأثیر ضعیف، مستقیم و غیرمستقیم و معنی‌دار، دارد، پیامدهای روانشناختی بر رفتاری تأثیر قوی، مستقیم و معنی‌دار دارد، از طرفی پیامدهای روانشناختی نقش میانجی‏گری در تأثیرگذاری بازی‌وارسازی بر پیامد رفتاری ایفا می‌کند. دانشگاه پیام نور به منظور ارتقای سامانه LMS خود، بایستی گام‌هایی را جهت بهبود بازی‌وارسازی بر دارد چرا که می‌تواند به ارتقای مثبت پیامدهای روانشناختی و رفتاری و کاهش این پیامدها منجر شود