اثربخشی برنامه‌ آموزش ذهن‌آگاهی بر واگیری هیجانی در محیط کار و رفتار شهروندی ایمنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان شناسی صنعتی و سازمانی، گروه روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز،

2 استاد گروه روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.30473/jpsy.2024.70593.1055

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش‌ ذهن‌آگاهی بر واگیری هیجانی و رفتار شهروندی ایمنی بود. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری سه ماهه با گروه‌های آزمایش و کنترل استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان صفِ مرد یک شرکت صنعتی در اهواز بود که از این تعداد 40 نفر به‌عنوان نمونه فرض‌آزمایی با روش در دسترس انتخاب و به روش گمارش تصادفی در دو گروه 20 نفری گمارده شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه‌های واگیری هیجانی در محیط کار و رفتار شهروندی ایمن بودند که در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری روی هر دو گروه اجرا شدند. برای گروه آزمایش، آموزش تعادل هیجانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی اعمال شد که این جلسات آموزشی شامل هشت جلسه‌ی نود دقیقه‌ای بودند که در هشت هفته برگزار شدند. درحالی‌که هیچ مداخله‌ای روی گروه گواه انجام نشد. برای تجزیه‌‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار SPSS-24 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش‌ ذهن‌آگاهی به‌طور معنی‌داری بر افزایش واگیری هیجان شادی و رفتار شهروندی ایمنی و کاهش هیجانات منفی اثربخش بوده‌ است (01/0p< ) و این اثربخشی در مرحله‌ی پیگیری نیز وجود داشته است. با برگزاری دوره‌های آموزش ذهن‌آگاهی ضمن افزایش واگیری هیجانات مثبت و رفتارهای شهروندی ایمنی و کاهش واگیری هیجانات منفی؛ بهزیستی روان‌شناختی کارکنان نیز افزایش می‌یابد؛ به این ترتیب می‌توان مزایای بلندمدتی را برای کل سازمان و کارکنان به ارمغان آورد.

کلیدواژه‌ها