مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان اقتصادی با ویژگیهای شخصیتی بازاریان موفق بود. روش: این پژوهش ازنوع هدف کاربردی واز نظر روش اجرا علی مقایسه ای با استفاده از نمونه گیری در دسترس صورت گرفت. جامعه آماری400 نفر شامل کلیه کارآفرینان و بازاریان شهر چابهار در سال ۱۴۰۱وبا حجم نمونه 200 نفر با استفاده از فرمول کوکران باسطح معناداری (05/0)انجام شد . گردآوری داده ها با استفاده از از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی کردنائیچ و همکاران (۱۳۸۶) صورت گرقت. یافتهها :نتایج حاکی از آن است که بهطورکلی از لحاظ نمرات ویژگیهای شخصیت در کارآفرینان اقتصادی با بازاریان موفق تفاوت معنادار وجود دارد (05/0P<) و بین دو گروه حداقل در یکی از مولفههای ویژگیهای شخصیت تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه گیری : بین دو گروه بازاریان موفق با کارآفرینان اقتصادی، بازاریان موفق ریسکپذیری متعادل، کانون کنترل و چالش طلبی بالاتری داشتند و کارآفرینان اقتصادی، نیاز به موفقیت، سلامت فکری، عملگرایی و تحمل ابهام بالاتری داشتند.