مقایسه کیفیت زندگی کاری و شجاعت اخلاقی در حسابرسان با و بدون آموزش آیین رفتار حرفه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.30473/jpsy.2024.71146.1061

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی کاری و شجاعت اخلاقی در حسابرسان با و بدون آموزش آیین رفتار حرفه‌ای انجام شد. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نظر مخاطب کاربردی و از نظر ماهیت، علی مقایسه‌ای است و از زمره پژوهش‌های پیمایشی مقطعی محسوب می‌شود. جامعه آماری شامل تمامی حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1401 است. روش نمونه‌گیری در پژوهش حاضر به صورت دردسترس بوده و با استفاده از این روش تعداد 214 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه شجاعت اخلاقی سکرکا(2009) و کیفیت زندگی کاری والتون(1973) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در پژوهش حاضر از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد میانگین نمرات کیفیت زندگی کاری(ضریب اتا 0/26 و سطح معناداری کمتر از 0/01 )(پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مدام، قانون‌گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی در زندگی کاری، فضای کلی زندگی و توسعه قابلیت‌های انسانی) و شجاعت اخلاقی(ضریب اتا 0/50 و سطح معناداری کمتر از 0/01 ) (عامل اخلاقی، ارزش‌های چندگانه، تحمل تهدید و هدف اخلاقی) به‌طور معنی‌داری در گروه دارای سابقه آموزش آئین رفتار حرفه‌ای بالاتر از افراد بدون سابقه آموزش است. در نتیجه آموزش آیین رفتار حرفه‌ای می‌تواند کیفیت زندگی کاری و شجاعت اخلاقی حسابرسان را افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها