نقش ابعاد نشاط اجتماعی و ابعاد مثبت اندیشی در پیش بینی کیفیت زندگی معلمان شهر قاین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات، ایران

10.30473/jpsy.2024.71443.1064

چکیده

انسان موجودی هدفمند و جویای نشاط، خوش‌بختی و سعادت است و تا زمانی که به آنچه می‌خواهد دست نیابد احساس نشاط، خوشبختی و سعادت نمی‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد نشاط اجتماعی و ابعاد مثبت اندیشی در پیش‌بینی کیفیت زندگی معلمان شهر قاین ﺍﻧﺠﺎﻡ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی به شمار می‌آید. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان شهر قاین بودند که از میان آن‌ها 150 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه‌های نشاط اجتماعی زارع و امین‌پور(1390)، مثبت‌اندیشی اینگرام و ویسنیکی(1988) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(WHOQOL) -فرم کوتاه (1991) اطلاعات لازم جمع‌آوری گردید و نتایج به کمک نرم‌افزار Spss23 و با استفاده از همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد نشاط اجتماعی (رضایت از زندگی، آراستگی ظاهری، تعامل اجتماعی، کارایی فردی و کمک به دیگران) با کیفیت زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و تمامی ابعاد نشاط اجتماعی توان پیش‌بینی کیفیت زندگی را دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد مثبت‌اندیشی (کارکرد مثبت روزانه، خودارزیابی مثبت، ارزیابی دیگران از خویش، انتظارات مثبت آینده و خوداعتمادی) با کیفیت زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و از بین ابعاد مثبت‌اندیشی بعد کارکرد مثبت روزانه توان پیش‌بینی کیفیت زندگی را دارد. بنابراین با توجه به نقش نشاط اجتماعی و مثبت‌اندیشی در افزایش کیفیت زندگی، هرچه ما بزرگ‌تر، سالم‌تر و زیباتر فکر کنیم، زندگی عینی خودمان را گسترده‌تر، عمیق‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کنیم و این شیوه تفکر ماست که کیفیت زندگی‌مان را تعیین می‌کند.

کلیدواژه‌ها