بررسی رابطه مدیریت دانش با اشتیاق شغلی و وفاداری سازمانی با نقش واسطه ای توانمندسازی روانشناختی در میان پرسنل نیرویی دریایی بندرعباس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارس.شیراز.

2 استادتمام دانشگاه پیام نور.تهران.ایران

3 استادیار دانشگاه پیام نور.تهران.ایران.

4 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی

5 دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه تهران

10.30473/jpsy.2024.71345.1063

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت دانش با اشتیاق شغلی و وفاداری سازمانی با نقش واسطه ای توانمندسازی روانشناختی در میان پرسنل نیرویی دریایی بندرعباس می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی ودر دسته تحقیق های همبستگی قرار دارد و روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش پرسنل نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در بندرعباس که 300 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردیدند. ازپرسشنامه مدیریت دانش لاوسون (2003) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1995) و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالواناوا و شوفلی (2001) و پرسشنامه وفاداری رابینز(2001) جهت سنجش متغیرها استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss وSMART-PLS واز روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد که رابطه مدیریت دانش با توانمندسازی روانشناختی کارکنان دارای همبستگی مثبت در سطح 05/0 معنی دارمی باشد و تاثیر مدیریت دانش به واسطه ای توانمندسازی روانشناختی در بروز و افزایش اشتیاق شغلی (52/58vaf=(vaf= و وفاداری )91/61 (vaf=دارد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که فرماندهان با سازماندهی و مدیریت دانش کارکنان و همچنین افزایش عوامل موثر بر توانمندسازی روانشناختی نسبت به شغل خود، زمینه تعامل و ارتباطات آنها را فراهم نمایند تا اینکه پرسنل نیروی دریایی فرصت مطرح کردن نگرانی و نظرات خود درباره سازمان را پیدا کرده و با تاثیراتی که بر وفاداری و اشتیاق کارکنان از طریق تعامل اطلاعات و دانش میان کارکنان و سازمان ایجاد می کند، به سازمان کمک می کند

کلیدواژه‌ها