پیش‌بینی اعتمادآفرینی سازمانی بر اساس هوش هیجانی با واسطه‌گری توانمندسازی روانشناختی در میان معلمان شهر شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30473/jpsy.2025.73718.1083

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر پیش‌بینی اعتمادآفرینی سازمانی بر اساس هوش هیجانی با واسطه‌گری توانمندسازی روانشناختی در میان معلمان شهر شیراز بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه‌آماری شامل معلمان تمام مقاطع تحصیلی شهر شیراز در سال 1402 که 250 نفر از معلمان مقطع ابتدایی به روش تصادفی خوشه‌ای مرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه‌های توانمندسازی روانشناختی توماس و ولتهوس (1990)، اعتمادسازمانی پاین (2003) و هوش هیجانی گلمن (2001) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS26 و لیزرل نسخه 8.8 و روش تحلیل مسیر بود. یافته‌ها نشان داد که مؤلفه‌های هوش هیجانی (خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط) بر مؤلفه‌های توانمندسازی روانشناختی (احساس شایستگی، احساس خودمختاری، احساس مؤثر بودن، احساس معنی‌دار بودن) تأثیر مثبت و مستقیم دارند و همچنین مؤلفه‌های توانمندسازی روانشناختی بر اعتمادآفرینی تأثیر مستقیم و مثبت دارند (05/0P<). در آخر مؤلفه‌های هوش هیجانی از طریق واسطه‌گری مؤلفه‌های توانمندسازی روانشناختی بر اعتمادآفرینی تأثیر مثبت و غیرمستقیم دارند(05/0P<). به‌طور کلی نتایج نشان داد که توانمندسازی روانشناختی در رابطه بین اعتمادآفرینی و هوش هیجانی نقش میانجی‌گری دارد (05/0P<). بر اساس این نتیجه پیشنهاد می‌شود که برنامه‌های آموزشی خاصی در جهت افزایش هوش هیجانی معلمان در سازمان‌ها به اجرا گذاشته شود همچنین مدیران باید به ایده های کارکنان به طور جدی توجه داشته باشند و اعتماد را در آن‌ها تقویت نمایند تا با وجود رقابت، توانمندسازی را در معلمان تقویت نمایند.

کلیدواژه‌ها