1
استادیار گروه روانشناسی. دانشگاه پیام تهران/ایران
2
دانشجو دکتری دانشگاه پیام نور
10.30473/jpsy.2025.72277.1073
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش، در قالب یک طرح همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳بود که از بین آنها 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و غیرتصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاسهای تکنواسترس طرفدار و همکاران (۲۰۰۸)، مقیاس جهت گیری منفی به مشکل رابیچاوود و داکاس (۲۰۰۵) و مقیاس خودناتوان سازی جونز و رادوالت (۱۹90) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و روش تحلیل رگرسیون چندگانه در نرم افزار Spss نسخه 26 تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی قادر به پیشبینی تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بودهاند (05/0>p) و در مجموع 5/30 درصد از واریانس تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی را تبیین میکنند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی قابل پیشبینی است و لزوم توجه به این عوامل برای کاهش تکنو استرس در کارکنان ضروری به نظر میرسد.
مصطفائی, علی و قوری وند, نادیا . (1403). پیش بینی تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی. فصلنامه علمی روانشناسی کار, 3(2), -. doi: 10.30473/jpsy.2025.72277.1073
MLA
مصطفائی, علی , و قوری وند, نادیا . "پیش بینی تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی", فصلنامه علمی روانشناسی کار, 3, 2, 1403, -. doi: 10.30473/jpsy.2025.72277.1073
HARVARD
مصطفائی, علی, قوری وند, نادیا. (1403). 'پیش بینی تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی', فصلنامه علمی روانشناسی کار, 3(2), pp. -. doi: 10.30473/jpsy.2025.72277.1073
CHICAGO
علی مصطفائی و نادیا قوری وند, "پیش بینی تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی," فصلنامه علمی روانشناسی کار, 3 2 (1403): -, doi: 10.30473/jpsy.2025.72277.1073
VANCOUVER
مصطفائی, علی, قوری وند, نادیا. پیش بینی تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی. فصلنامه علمی روانشناسی کار, 1403; 3(2): -. doi: 10.30473/jpsy.2025.72277.1073